Het DigiComPas

Het DigiComPas is een richtinggevend raamwerk dat bedoeld is om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij het sturen en vormgeven van digitalisering.

DigiComPas
DigiComPas © 2024 by Rob Vos is licensed under CC BY-SA 4.0 

Wat is het doel van het raamwerk?

Het raamwerk functioneert als een praktisch kompas waarin vier belangrijke perspectieven, organisatiekundig, onderwijskundig, informatiekundig en supportkundig, zijn ondergebracht. Deze perspectieven staan voor:

  • Wat wil je bereiken met digitalisering?
  • Hoe zorg je dat digitalisering echt bijdraagt voor de student of de organisatie?
  • Hoe borg je de digitale samenhang en verzorg je correcte stuurinformatie?
  • Hoe support je dit vanuit systeemtechnisch en dienstverlenend oogpunt?

Het framework biedt onderwijsinstellingen een duidelijke en integrale aanpak om digitalisering vorm te geven. Door de focus op organisatiekundige, onderwijskundige, informatiekundige en supportkundige perspectieven biedt het model zowel strategische richting als praktische handvatten. Het faciliteert een duurzame digitale transformatie, afgestemd op de unieke behoeften van de instelling, met als uiteindelijke doel het verbeteren van onderwijsprocessen en leerervaringen voor de studerenden in de digitale onderwijswereld.

Waar komt de naam vandaan?

De naam DigiComPas is een samenvoeging van drie kernbegrippen die de essentie van het raamwerk uitdrukken:

1) Digi: Verwijst naar digitalisering, de focus van het raamwerk. Dat benadrukt de rol van technologie en digitale middelen in het onderwijs.

2) Com: Staat voor combinatie. Dit benadrukt een integrale benadering. De vier perspectieven (organisatiekundig, onderwijskundig, informatiekundig en supportkundig) samen laten komen en op elkaar afstemmen.

3) Pas: Suggereert een kompas dat richting geeft. Dat benadrukt dat het raamwerk bedoeld is als een gids voor onderwijsinstellingen om hun digitaliseringsstrategie vorm te geven en op koers te blijven.

De naam symboliseert het doel: een geïntegreerde aanpak waarin organisatievisie, ambitie en strategie, pedagogiek, didactiek, informatiebeheer en technische en dienstverlenende ondersteuning op elkaar worden afgestemd.

Organisatiekundig perspectief

Het raamwerk richt zich vanuit organisatiekundige perspectief op hoe de strategische en organisatorische aspecten van de onderwijsinstelling worden ingericht, afgestemd en aangestuurd. Hierbij ligt de nadruk op het vertalen van visie, ambitie en strategie naar concrete structuren, processen en doelstellingen die digitalisering en onderwijsvernieuwing ondersteunen.

Onderwijskundig perspectief

Het onderwijskundige perspectief binnen het raamwerk verwijst naar de pedagogische, didactische en curriculaire aspecten van onderwijs. Het gaat om de manier waarop onderwijs wordt vormgegeven, uitgevoerd en ondersteund om studenten optimaal te laten leren en groeien. Vanuit dit perspectief wordt onderzocht hoe onderwijsinhoud, methoden en technologieën bijdragen aan leerprocessen en leerresultaten.

Informatiekundig perspectief

Binnen het informatiekundige perspectief van het raamwerk ligt de focus op het beheren en benutten van architectuur, informatie en data. Dit dient ter ondersteuning van onderwijsprocessen, besluitvorming en het behalen van strategische doelen. Het informatiekundige perspectief legt de nadruk op het verzamelen, organiseren, analyseren en benutten van informatie binnen een onderwijsinstelling. Dit perspectief speelt een cruciale rol in het faciliteren van data ondersteund onderwijs en organisatie.

Supportkundig perspectief

Het supportkundig perspectief binnen het DigiComPas raamwerk richt zich op de technische en dienstverlenende ondersteuning die nodig is om onderwijs en organisatieprocessen effectief en efficiënt te laten functioneren. Het supportkundig perspectief richt zich op de inzet van systemen, diensten en faciliteiten ter ondersteuning van de organisatie en het onderwijs. Dit omvat zowel systeemtechnische ondersteuning (IT-infrastructuur) als dienstverlenende ondersteuning (menselijke en facilitaire hulp).


Meer weten over het DigiComPas?
Neem contact op via +31 (0)6 21 20 52 67 of e-mail: info@rmvos.nl