Stuurinformatie is het roer van je organisatie, het biedt je niet alleen inzicht in de huidige stand van zaken, maar stelt je ook in staat om flexibel te reageren op veranderingen en nieuwe kansen snel te benutten. Het verzamelen en effectief inzetten van stuurinformatie is essentieel voor het maken van weloverwogen beslissingen die je organisatie vooruithelpen.
Dankzij de snelle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering is het tegenwoordig beter mogelijk dan ooit om relevante data te verzamelen, te analyseren en om te zetten in waardevolle stuurinformatie. Deze informatie helpt je om nauwkeurig te monitoren hoe de organisatie presteert en tijdig bij te sturen waar nodig. Zo kun je processen optimaliseren, nieuwe groeimogelijkheden identificeren en risico’s in een vroeg stadium ondervangen.
Stuurinformatie is dan ook niet slechts een aanvulling, maar een fundamenteel onderdeel van de digitale en datagedreven strategie van je organisatie. Het stelt je in staat om gericht te sturen en maakt het mogelijk om beter in te spelen op trends en veranderingen in de markt. Met een solide data-strategie leg je de basis voor een flexibel en toekomstbestendig bedrijf dat klaar is om kansen optimaal te benutten.
Hoe genereer je stuurinformatie?
Stuurinformatie ontwikkel je vanuit je organisatiedoelstellingen. Om organisatiedoelen te behalen wordt er in organisaties gewerkt volgens processen. In het onderwijs zijn die processen beschreven in de bv. De FORA, MORA of HORA (Funderend, Middelbaar of Hoger Onderwijs Referentie Architectuur). Om beslissingen te kunnen nemen, b.v. over output van processen, heb je stuurinformatie nodig. Daarom bepaal je eerst welke factoren cruciaal zijn voor het behalen van de doelstellingen van de organisatie en vervolgens welke prestatie-indicatoren je kunt gebruiken om de factoren meetbaar te maken.
Na het bepalen van de succes- en prestatiefactoren kun je aan de slag om de stuurinformatie te genereren. Bijvoorbeeld stuurinformatie over performance factoren. Denk hierbij aan factoren als kwaliteit en continuïteit, efficiëntie en effectiviteit, privacy & security, flexibiliteit en/of kosten. Met deze informatie kun je processen sturen t.b.v. het behalen van je organisatiedoelstellingen. Samengevat leidt het voorgaande tot onderstaand stappenplan.
Stappenplan – Stuurinformatie is het roer van je organisatie
– Wat zijn de organisatiedoelen (Output of Outcome)?
– Wat is de organisatiestrategie voor het bereiken van die doelen?
– Uit welke processen bestaat die strategie?
– Welke factoren bepalen die processen?
– Hoe, wat etc. meet je van die factoren?
– Stuur m.b.v. de gekregen informatie op de gewenste output of outcome.
Maakt het genereren van goede stuurinformatie al onderdeel uit van je digitale en/of data strategie binnen jouw organisatie want, stuurinformatie is het roer van je organisatie!